امیر مهدی صالحی مقدم / حقوقدان
اورژانس یک ماموریت بسیار مهم دارد و آن هم نجات جان آدمهاست؛ آدمهایی که ثانیهها هم برای زنده ماندشان مهم است و همین ماموریتهای امدادگران اورژانس را حیاتی کرده است. در این شرایط اما هستند برخی افراد که برای شماره ۱۱۵ مزاحمت ایجاد کرده، این مزاحمت یا به صورت آگاهانه است که قصد مزاحمت دارند یا ناآگاهانه و غیر عمدی که فرد یا شماره ۱۱۰، ۱۱۹ یا دیگر شماره ها را به ۱۱۵ اشتباه می گیرد. سالانه حدود ۳۰ هزار مزاحمت آگاهانه یا غیر عمدی برای مراکز اورژانس در استان ها رخ می دهد. در این میان
از لحاظ جامعه شناسی مزاحمت تلفنی یک آسیب اجتماعی است و این معضل اجتماعی برای عدهای وسیلهای برای گذران اوقات شاد است. همچنین از لحاظ فرهنگی باید این آسیب مورد بررسی قرار گیرد. حال باید به این سوال پاسخ داد که تاکنون چه اقدامی از سوی رسانه ملی و دیگر رسانهها انجام شده تا همگان درباره رسالت شمارههای سه رقمی اطلاعات مناسب به دست آورند؟ برای مثال افراد در بزرگراههای تهران با مشاهده آمبولانس اجازه عبور به این خودرو امدادی را نمیدهند.
از لحاظ حقوقی قانون گذار این مساله را جرم انگاری کرده است. در ماده ۶۹۱ از قانون مجازات اسلامی چنین اقداماتی را با تاکید بیشتر تحت جرم انگاری قرار داده و اعلام کرده که هرگاه فردی به وسیله تلفن یا دیگر دستگاههای مخابراتی برای افراد ایجاد مزاحمت کند علاوه بر مجازاتهای ویژه شرکت مخابرات مرتکب حبس از سه ماه تا یک سال میشوند. مجازات برای مزاحمان از سوی شرکت مخابرات ایران هم وجود دارد که شامل قطع خدمات تلفنی به شکل کوتاه مدت و بلند مدت برای فرد خاطی میشود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی برخی ایستگاههای آتش نشانی بسیاری از مزاحمتهای تلفنی از سوی تلفنهای همگانی از طریق کودکان و نوجوانان انجام میشود. همچنین برخی از مزاحم تلفنیها نیز از سیم کارتهای بینام که قابلیت پیگیری ندارند، تماس میگیرند. دسته سوم از مزاحمان نیز از طریق تلفنهای ثابت برای سازمانهای امدادی ایجاد مزاحمت میکنند. اداره مخابرات میتواند نسبت به مجازات صاحبان این تلفنها اقدامات لازم را انجام دهد.: در صورت کسب اقامه دعوا از سوی نهاد شاکی، دادگستری توانایی رسیدگی به این مقوله را دارد. همچنین قاضی برای این جرم مجازات حبس را صادر میکند. باید با هماهنگی فرهنگی و قضائی اقدامات لازم برای این رفتار اجتماعی مجرمانه لحاظ شود.




